I dette afsnit, som strækker sig fra 1868 til 1878, fortæller Christian Christensen om sine første år ved den Kongelige Ballet. Fra barnsben havde han været fascineret af teatret og havde blandt andet oplevet Julie Sødring på Det Kongelige Teater. Han begyndte derfor på danseundervisning hos balletdirigent Ludvig Gade, men fortsatte siden med forældrenes accept sin uddannelse ved Den Kongelige...
Balletskolen
Dette afsnit omhandler sæsonen 1895-1896. Den Kongelige Ballets virksomhed faldt noget denne sæson, men bød på opførelser af Thrymskviden, Valkyrien og Sylfiden, sidstnævnte med Ellen Price og Anna Harboe. Under opførelsen af En Karnevalsspøg i Venedig kom Anna Harboe til skade, hvilket senere forhindrede en genopførelse af Konservatoriet. Til gengæld opførtes Toreadoren med Valborg Borchsenius...
Dette afsnit omhandler sæsonen 1898-1899. Inden for skuespillet oplevede Det Kongelige Teater en vis ensformighed. Teatret lancerede to nye helaftensstykker, Iris og Dansen gaar, samt to mindre stykker, der dog ikke fik betydning for teatret. Det ene stykke Faddergaven med Poul Nielsen gjorde indtryk på Christian Christensen.
Oehlenschläger fik en revival med stykket Hakon Jarl, hvori Christian...
Dette afsnit omhandler sæsonen 1899-1900. Einar Christiansen, som Christian Christiansen kendte, tiltrådte som ny skuespilchef. Repertoiret var ikke videre spændende for sæsonen, der åbnede med Palnatoke for tomme huse. Derefter fulgte Den Vægelsindede og Henrik Ibsens Kongsemnerne, sidstnævnte efter lang tids hvile, uden dog at komme op på niveau med tidligere opførelser. Henrik Ibsens nye stykke...
Dette afsnit omhandler primært sæsonen 1900-1901. I afsnittet henviser Christian Christensen til en del bilag i sit personarkiv. Balletten havde en glimrende sæson med opførelse af både Fjernt fra Danmark, Kermessen i Brügge, Coppélia, Konservatoriet og Et Folkesagn. Thrymskviden blev med succes igen sat på repertoiret med relativt flotte dekorationer af Thorolf Pedersen. Blandt de medvirkende var...
Dette afsnit omhandler sæsonerne 1901-1902 og 1902-1903. I sommeren 1901 overtog Christian Christensen stillingen som lærer ved balletskolen og fortsatte arbejdet med balletten Perkeo. Komponisten Fini Henriques sprang fra musik-opgaven. I stedet overtog komponisten Julius Osiier opgaven.
Imens fik balletdanseren Gustav Uhlendorff balletten Hyrdinden og Skorstensfejeren frem – med musik af August...
Fra Italien fortsatte rejsen videre til Paris og omegn, hvor familien så alle seværdighederne, biografer, teatre og andre forlystelsessteder. Fra Paris tog familien hjem og tilbragte resten af ferien på Strandmøllekroen. Så begyndte sæsonen 1904-1905. På teatret skulle Christian Christensen udforme koreografien til August Ennas nye, alvorlige ballet Sancta Cæcilias Guldsko, som fik premiere 2...
Dette afsnit omhandler sæsonen 1917-1918. Det Kongelige Ballet organiserede sig i håb om at få højere løn og bedre arbejdsvilkår. Det mødte i første omgang ikke velvilje fra hverken teatrets ledelse eller politisk side. Modstanden testede sammenholdet ved Den Kongelige Ballet. Til sidst gik teaterledelsen dog overvejende ind på balletdansernes krav. Ved balletskolen fungerede samarbejdet mellem...
Afsnittet begynder med sommerferien i Esrum i 1918 og delvis den efterfølgende sæson 1918-1919. Sommeren brugtes på ture i Gribskov samt området omkring Gribsø og Esrum sø med afstikkere til Helsingør. I løbet af sommerferien udbrød den spanske syge, som også ramte familien Christensen.
Efter ferien vendte familien tilbage til hovedstaden, der var præget af både dyrtid og rationering, forårsaget af...